Optimaal  presterende organisaties combineren hoge klanttevredenheid en medewerker  tevredenheid met goede bedrijfsresultaten. Deze bedrijven doen dit door een  hoge mate van beheersing van processen te koppelen aan een open management  cultuur waarin ruimte bestaat voor mensen om zich te ontplooien. Mensen kunnen  zelf actief het resultaat van de organisatie beïnvloeden en voelen zich ‘mede  eigenaar’.
		    Proces  verbeteringen komen dan veelal van onderaf en er heerst een cultuur waarbij men  continu streeft naar verbetering van de dienstverlening.
De structuur (hiërarchische rapportage lijnen, delegatie van bevoegdheden, informatie verstrekken, maar bijvoorbeeld ook de wijze waarop prestaties van medewerkers worden gemeten en beoordeeld) bepaalt in hoge mate de cultuur (het gedrag, verantwoordelijkheid nemen of juist niet, mate van betrokkenheid, ruimte voor creativiteit etc.) in een organisatie.
Het creëren van  een succesvolle omgeving is daarom sterk afhankelijk van leiders die vanuit de  strategie van de organisatie een vertaling kunnen maken naar de structurele en  culturele aspecten.
		    Echte leiders  nemen het voortouw, geven richting en betrekken medewerkers bij de plannen en  de uitvoering daarvan. Daarbij nemen ze de volle verantwoordelijkheid voor de  resultaten. Deze gedragskenmerken van de leider wordt de managementstijl  genoemd.
De managementstijl van de leider bepaalt dus voor een groot deel de cultuur van de organisatie en het is juist daarom dat sommige managers beoogde veranderingen wel kunnen realiseren waar dit anderen niet lukt met dezelfde medewerkers.
